sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Ratkaisuja stressiin. Conguer the stress.


Tuntuuko sinusta joskus siltä, että sydän hakkaa ylikierroksilla, on epämääräistä ahdistusta, erilaisia kipuiluja ja muuten vaan tuntuu vetämättömältä tai haluaisit vain voida paremmin? Syy voi piillä stressissä. Rakas lukijani, minulla on sinulle kullanarvoinen vinkki joululahjaksi, satsauksena hyvinvointiisi, elämänvoiman kohentamiseen: Mia Jokinivan kirjoittama Stressin Luomuhoito. Kirja on konkreettinen ja käytönnällinen jatko  Hengähdyshetkiä- kirjalle, josta bloggailin aiemmin. 

Kirjan alkuosa on täynnä tietoa stressistä, sen synnystä, vaikutusmekanismeista ja miten voimme  itse vaikuttaa stressiin. Alkuosaa selatessa tuntui, että "haaa.. stressistä nyt on tullut luettua kaikenlaista mahdollista..", mutta kun pääsin solutason hermoston toiminnan, hormonien, välittäjäaineiden, ajattelun voiman ja monen muun lähteille, kirja yllätti toden teolla. Ei ole mikään turha stressikirja tämä, vaan todella mainio, vuosikausia hyödyksi oleva jokakodin perusteos. Vaikka kirjassa mennään solutason mekanismeihin, on lääketieteellisen kuivahko teksti kaukana Jokinivan lukijaystävällisestä tyylistä. Elämyksellinen lukukokemus, kauniita kuvia, havainnollista ja selkeää. 


Kirjassa on kattavasti tieteellistä tietoa stressistä, sekä stressiä lievittäviä erilaisia meditaatiotekniikoita, hengitysharjoituksia, keskittymisharjoituksia, sekä joogapohjaisia liikeharjoitteita, kauniiden kuvien ja helppotajuisten ohjeiden myötä niitä on helppo kokeilla kotioloissa. Tarvitaan vain pieni hetki, joustavat vaatteet ja kirja. Alussa ajattelin, että keskityn vain kirjan harjoitteisiin, mutta täytyy sanoa, että kirjan alkuosan infopaketti vei myös mukanaan. 

Kaikkein eniten harjoitteiden joukosta olen tehnyt palauttavia joogaharjoitteita sekä hengitysharjoitteita. Kaikki kirjan harjoitteet on esitetty hyvin selkeästi ja asiaan perehtymätönkin saavuttaa helposti oikean tavan toteuttaa harjoitteita. Kirjassa on nostettu esiin kattavasti, mutta ytimekkäästi, eri harjoitteiden vaikutus elimiin, mieleen sekä mahdolliset vastareaktiot, kuten kipuilu.  Jokaisen liikkeen kohdalla on erikseen mainittu stressin tuomia vaivoja, joihin kyseisen sivun liikeharjoite on tarkoitettu, esimerkiksi niska-hartiaseudun kivut, mielen sameus, unettomuus tai hermostuneisuus ja huono hengitys. Olen tehnyt erilaisia harjoitteita kirjan opeilla muutaman kuukauden ja voin lämpimästi suositella niiden kokeilua. 

Kirja on ihana, sopii erittäin hyvin lahjaksi itselle tai jollekkulle läheiselle. Kirja on kokoperheen juttu ikään katsomatta. Ei tarvitse olla hirveissä stresseissä, jotta kirjasta olisi iloa, vaan stressinhallinta tekniikoista hyötyvät kaikki, kaikissa tilanteissa. 


Kirja: Mia Jokiniva: Stressin Luomuhoito, Täsmätekniikat Hengähdyhetkiin. Kustantaja: Gummerus 2015. Kuvat: Mikko Harma. Ulkoasu ja taitto: Laura Noponen. 173s. Saatu arvostelukappaleena kustantajalta. 

Few words for my lovely, lovely international readers: 

Mia Jokiniva is Finnish yoga instructor, and specialist of holistic wellbeing and stressrelief. Now she has published a new book about different stressrelief techniques (book in the picture)  considering breathing, meditation and yoga. I am thrilled about this book, and done most of those exercises that this book provides, and i think these exercises are magnificent source of better wellbeing. Jokiniva is also having a Finnish retreat center in small town called Loviisa, witch seems to be quite lovely and calming place. 

Dont think about the stress, think about inhale and exhale, 
think about colors, rocks and open the window, stretch yourself and open like a lotusflower. 
*
Älä ajattele stressiä, ajattele hengitystä, värejä, kiviä, avaa ikkuna, venyttele ja avaudu kuin lootus.


                          Love in/tykkää Facebook and instagram and Twitter
xoxoxox
akiss


6 kommenttia:

  1. Kiitos vinkistä, tuo kirja tulisi kyllä kieltämättä ihan tarpeeseen... :) Meditoimaan olen oppinut viimevuosien myötä ja vähän aihetta tullut "opiskeltuakin". Omin päin on joskus tullut myös tehtyä jonkinlaisia joogaliikkeitä ja ne ovat kyllä auttaneet jännitysniskan kanssa. Ehkäpä pitäisi taas niinsanotusti ottaa itseään niskasta kiinni ja jatkaa harjoitteita :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Linda,
      Niska-hartia ongelmiin on kirjassa muutama hyvä niksi, ainakin 3 liikettä tuli mieleen mutta varmasti on enemmänkin :) Itsellä oli aika usein niskat ja kaula jäykkä ja jumissa- tein liikkeitä ja osa auttoi, mutta viimesilauksen apuun toi se, että käytän nykyään lähes littanaa tyynyä! Kannattaa kokeilla myös josko tyynyllä on vaikutusta, en itse olisi tajunnut syy-yhteyttä tyynyn suuntaan, mutta onneksi on ihmisiä joilta tietoa saa kun vaan ymmärtää hakeutua.. tyynyn korkeutta kannattaa kokeilla pari yötä peräkkäin, matalaa ja korkeampaa, ja makustella miltä tuntuu. itsellä on lähes kadonnut "kaula katkee"-fiilis tuolla matalalla lituskatyynyllä :D Taidetaan olla molemmat niskajännittäjiä :D

      Poista
    2. Mitäs me teräsniskat :-P Juu, mulla on aivan littana tyyny ollut jo monta vuotta :) pitäisi vaan osata opettaa itsellensä uusi parempi nukkuma-asento :D ja se onkin sitten hankalampi juttu...

      Poista
    3. Teräsniskat joo :D Joskus se ottaa aikaa, että löytää itselle sopivat jutut..tapoja on kyllä aika haasteellista muuttaa, muttei mahdotonta. Minä kokeilin nukkumista toisella puolella kun luin jostain siihen kannustavan terveysartikkelin, mutta eipä se onnistunut ei sitten millään :D
      Oikeen tyypin kun löytää joka keksii ratkaisun niin siitähän se lähtis..Joogahan se olis tai fysioterapia..jos löytää hyvän ohjaajan niin se on onnea.

      Poista
  2. Kiitos vinkistä! :) Kävin kurkkaamaan blogissasi mitä kuuluu ja luin juttuja monta taaksepäin. Kauniita kuvia ja tekstejä, inspiroivia aiheita! Kiitos ja mukavaa loppuviikkoa sinulle!

    VastaaPoista

*
Kiitos viestistä ja visiitistä.
Je vous remercie de votre visite et commentaires.
Tack för besöket och kommentera.
Thank for your visiting and commenting.
*